Veilig en plezierig leren

Voor het 'leren werken met Internal Family Systems' is belangrijk dat er een veilige oefenruimte wordt gecreëerd. Onderstaande werkafspraken helpen hier bij. Tijdens het oefenen zijn er steeds 3-4 rollen. Tijdens de Basis Training werken we met 4 rollen. Tijdens de rest van de training met 3 rollen; dan is de proces lead en observator één rol.

  • Proces lead en unblender

  • Facilitator
  • Cliënt
  • Observator

Belangrijk om voorafgaand aan iedere oefenronde een tijdsindeling te maken voor het gehele 'oefenblok' en daarna onderstaande richtlijnen samen door te lopen.

1. Richtlijnen ter voorbereiding van het oefenen

  • Benoemen van de proces lead 
  • Inventariseren van de gewenste rollen
  • Keuze maken naar aanleiding van de voorkeuren
  • Timemanagement beleggen bij proces lead

2. Bevestigen van de uitgangspunten (hardop voorlezen door proces lead)

  • Focus ligt op oefenen voor de facilitator
  • Facilitator mag proces zelf stoppen om feedback te vragen aan begeleider, proces lead en observator
  • Cliënt brengt een 'huis-tuin-keuken' onderwerp in
  • Observator en proces lead hebben focus op eigen delen
  • Begeleider kan tijdens het oefenen een time-out inzetten (afstemmen in welke vorm de facilitator dit wilt)
  • Delen informeren dat we een veilige leersetting creëren. Fouten maken mag. Het is net als in de ZANDBAK. Je kunt gewoon weer opnieuw beginnen als je iets anders uit wilt proberen!

3. Unblenden van de facilitator (met behulp van de proces lead)

  • Welke delen merk je nu op in jezelf? 
  • Wat hebben deze delen te vertellen (spreken voor je delen) 
  • Wat hebben deze delen nodig van jou?
  • Wat voel je voor je delen? Zelfenergie overbrengen
  • Kunnen de delen jou de ruimte geven?

4. Richtlijnen voor feedback na afloop

  • Wat vond de facilitator goed gaan?
  • Wat vond de cliënt prettig in de begeleiding?
  • Welke delen hebben observator/proces lead bij zichzelf ontdekt?
  • Wil facilitator feedback hebben van de begeleider?